Sunday, March 21, 2010

O lume minunata


Aseara am fost cu verisoara mea, proaspat venita din Norvegia, sa-si faca ceva cumparaturi adecvate vremii din Romania si pentru ca cel mai aproape de noi era noul Mall (Sun Plaza), am zis sa facem rapid un tur.

Cand am ajuns acolo, in jurul orei 7 seara, era o agitatie de nedescris. Era cate un puhoi de lume in dreptul fiecarei intrari iar in interior era, asa cum a putut mintea mea sa priceapa, un mare haos.

Aveam senzatia ca sunt undeva pe o autostrada aglomerata, pe care se merge bara la bara si unde, din cand in cand, se mai petrece cate un accident in lant doar pentru ca cineva a schimbat brusc directia ori s-a oprit in locul nepotrivit.

Familii cu soti la brat si copii de mana se plimbau fericiti ca si cand ar fi fost pe un bulevard in mijlocul naturii. La tot pasul vedeai barbati care vor sa-si satisfaca partenerele cumparandu-le orice le mai trecre lor prin cap, doar pentru a le vedea privirea satisfacuta.

- Cum imi vine?
- Foarte, foarte bine. Esti foarte fumoasa cu haina asta asta (mai ales pt ca e scurta si-ti lasa componentele dorsale atat de sexi la vedere; o sa ma laud la toti prietenii cu noua mea achizitie).
- Auzi... dar sa-mi iau pe crem (care de fapt era beije) sau pe negru?
- Stiu si eu..... Ia-ti si pe crem si pe negru.
- Ok, a acceptat imediat fara sa astepte prea mult. Ar fi riscat ca iubitul sa se razgandeasca si ar fi fost pacat.

Pe vremuri, adica pe vremea mea, barbatii cucereau o fata cu o plimbare in parc, o floare si poate si o cafea. Acum o cuceresc cu o garderoba intreaga potrivita pentru anotimpul in care se afla. De aici deducem ca probabil cel mai eficient este sa agatati vara. Tinutele sumare lasa mai multe parti la vedere si sunt si mai ieftine.

Usor obosite si fara prea multe cumparaturi (calitate foarte proasta iar preturile sunt la fel ca in Europa de Vest), am fost sa bem o cafea. La etajul dedicat fast food-urilor cu mare greutate am gasit o masa libera, dupa ce ne-am invartit de vre-o cateva ori in cerc. Am luat sa mancam impreuna un Cinnabon si ne-am dat glicemia peste cap pentru urmatoarele 2 luni, pe langa faptul ca apoi ni s-a cam facut rau. Ne gandeam impreuna cat de nesanatoasa este mancareade la Mall si cum toata lumea se da in vant dupa ea.

Eu intr-adevar, am spus si o mai spun, urasc Mall-urile. Trecand peste acest aspect, ceea ce este intr-adevar ingrijorator este faptul ca ne transformam din ce in ce mai puternic intr-o societate de consum. Incet, incet, imprumutam comportamentul tipic American si nu stiu cat de sanatos este acest lucru. Muncim ca nebunii de dimineata pana noaptea, fara sa apucam sa mai vedem prea des lumina zilei, pentru ca o buna parte din veniturile obtinute cu atata greutate, sa le aruncam la Mall. Ne crestem copii in Mall, cu junk food, imbracati in haine scumpe purtabile doar un sezon, dar pe care este inscriptionat autentic numele unei firme de renume international.

Uitam cu timpul sa mai mergem la birou pe jos, cu mijloacele de transport in comun, sau ce inseamna o plimbare in parc. Nu mai simtim placerea pe care ti-o ofera o carte , chiar daca trebuie sa o citesti cu ochii tai, fila cu fila si nu este nici macar 3D.

Haina nu il face pe om
devine un refren al unei filozofii de pe vremea bunicii, nu mai e la moda.
Nu ne mai inchipuim ca alergand desculti prin iarba ne poate face sa ne simtim liberi. Nu mai stim sa ne bucuram de o privire, de o imbratisare, de un sarut.

Devenim superficiali, din ce in ce mai ignoranti, din ce in ce mai urati desi pe dinafara aratam ca scosi din cutie.

Asa arata lumea in care ne dorim sa traim?
Mie personal nu-mi place dar din pacate un om e mult prea marunt si total insuficient pentru a o putea schimba. Dar, trecand peste toate astea, inca mai pot visa.


No comments:

Post a Comment